Sabtu, 13 Januari 2018

Perdagangan pilihan dalam talian


Pilihan Dagangan Hari: Strategi Dagangan Pilihan Untung Amazon. Kami juga tidak mengambil kira kewajipan pematuhan superannuasi apabila pemegang amanah meletakkan pesanan pilihan. Khamis bulan kontrak, menyediakan hari dagangan ini, dan mereka berdagang sehingga 12 tengah hari pada hari itu. Sepanjang hari kami akan mengimbangi margin premium kedudukan lama dan pendek anda untuk Pilihan yang telah diniagakan hari ini. Jika satu kontrak opsyen dibeli, ia mempunyai kesan pembelian 100 saham. Spread dilaksanakan secara keseluruhan, berdasarkan Harga Bersih. Margin dikira oleh ASX Clear pada akhir dagangan setiap hari dan termasuk jumlah premium dan risiko untuk kedudukan pilihan pendek. Peserta, menerima tanggungjawab untuk ketepatan atau kesempurnaan, atau mengesahkan mana-mana bahan tersebut. Laman web ini diarahkan dan tersedia untuk dan untuk faedah penduduk Australia sahaja. Kemudahan Tunai Bersepadu Westpac atau Akaun Pelaburan Tunai Westpac atau Akaun Kerja Super DIY hanya berlaku di mana penyelesaian dilakukan melalui debit langsung ke Fasilitas Tunai Bersepadu Westpac atau Akaun Pelaburan Tunai Westpac atau Akaun Kerja Super DIY. Sydney setiap hari dagangan. Apakah jam perdagangan pasaran untuk Pilihan Dagangan Terperinci?


Derivatif perdagangan berpotensi untuk keuntungan dan kerugian wang yang besar. Sebagai tambahan kepada margin yang diperlukan oleh ACH untuk menutup kedudukan pendek terbuka, kami memerlukan anda untuk menyediakan tambahan margin tambahan. Kami mencadangkan anda memuat turun dan menyimpan salinan untuk rekod anda. Apa strategi yang boleh saya berdagang? Ini adalah perdagangan pertama yang anda buat untuk pilihan tertentu. Tutup dagangan untuk menutup kedudukan pilihan. Kecuali jika bertentangan dengan undang-undang, Westpac dan Peserta berhasrat dengan notis ini untuk mengecualikan liabiliti untuk bahan yang disediakan secara langsung oleh pihak ketiga dan kandungan laman web luar. Ini mungkin berbeza dengan jumlah yang dikira oleh ACH semalaman dan margin tambahan mungkin diperlukan. Contohnya, anggap pelabur membeli pilihan panggilan Jun 5200 untuk 40 mata. Pembrokeran dikira sebagai lebih besar pembrokeran minimum atau peratusan amaun transaksi. Pencari secara intuitif membantu dalam mewujudkan pelbagai kaki kaedah. Strategi yang tersedia untuk perdagangan didasarkan pada Tahap akaun anda.


Bolehkah saya berdagang pesanan Ratio Multi Leg? Inilah harga yang dibayarkan oleh pembeli kepada penjual pilihan, untuk penjual diwajibkan untuk menghantar atau menerima stok jika pembeli begitu memilih. Dengan menggunakan pilihan di atas indeks, anda boleh berdagang pandangan pada arah umum pasaran dengan hanya satu perdagangan. Laman web ini juga mungkin mengandungi pautan ke laman web luar. Sekiranya harga saham jatuh di bawah harga mogok harga pilihan, anda boleh menggunakan hak anda untuk menjual saham anda pada harga yang dipersetujui atau dilaksanakan. Laman web ini mungkin mengandungi bahan yang disediakan secara langsung oleh pihak ketiga. Buku kecil ASX Memahami Perdagangan Pilihan. Kami akan menghubungi anda melalui e-mel sebaik sahaja kemudahan anda diaktifkan sepenuhnya untuk dagangan. Sekiranya anda tidak mempunyai kedudukan terbuka yang terbuka, anda boleh menghubungi kami pada 13 13 31 dan kami akan mengaturkan untuk mengubah peringkat akaun Opsyen anda. ASX Kos yang jelas dikenakan sebagai tambahan kepada caj broker untuk Pilihan Dagangan. Inilah harga yang dipersetujui pembeli suatu pilihan akan memerlukan penjual pilihan untuk memenuhi kewajibannya, sama ada untuk menyerahkan atau menerima saham.


Sediakan senarai semak dan lihat laporan seperti kedalaman pasaran. Apa yang berlaku sekiranya saya Tutup kedudukan Long yang meliputi kedudukan Pendek? Dalam kes ini, pembrokeran dikira secara individu dan bersetuju dengan pelanggan. Dalam contoh ini pilihan saham yang mendasari lebih daripada Saham XYZ. ASX untuk hari itu dipaparkan. Strategi dagangan Tahap 1 sebaik sahaja akaun Opsyen anda telah ditukar. Nota: Pesanan Multi Leg mungkin tidak diperdagangkan pada harga yang ditentukan untuk setiap kaki. Berapa lamakah masa untuk akaun Pilihan baru diaktifkan?


Anda hanya perlu berdagang opsyen jika anda yakin bahawa anda memahami mereka dan risiko yang terlibat. Pesanan Tutup untuk kedudukan yang lama akan dikaji semula oleh Wakil Perdagangan Pelaburan Online Westpac sebelum diletakkan di pasaran. Perdagangan Tier 2 membolehkan anda untuk berdagang Long Puts atau Panggilan dan menulis Put atau Panggilan sebagai pesanan tunggal atau Multi Leg. Apa jenis Pilihan yang boleh saya berdagang dengan Westpac Online Investing? PDS dengan memuat turun dokumen-dokumen ini dari laman web ini. Kontrak indeks juga dikenakan. Sila berikan sehingga tujuh hari bekerja dari ketika kami menerima borang anda untuk akaun Pilihan anda untuk diaktifkan, disebabkan oleh waktu pemprosesan yang diperlukan oleh Australian Clearing House. Ini adalah tarikh di mana kontrak opsyen tamat tempoh. Mencari pilihan yang tepat adalah cepat dan mudah menggunakan alat Carian Siri Pilihan. Maklumat di laman web ini telah disediakan tanpa mengambil kira objektif anda, keadaan kewangan atau keperluan. Terdapat dua jenis ETO, iaitu panggilan dan meletakkan pilihan. Penyata Akaun Semasa yang boleh didapati di laman web. Sebarang offset akan diambil kira untuk sebarang obligasi margin semalaman yang anda ada.


Apakah perbezaan antara akaun Tier 1 dan Tier 2? Apa-apa sekuriti atau harga yang digunakan dalam contoh di laman web ini adalah untuk tujuan ilustrasi sahaja dan tidak boleh dianggap sebagai syor untuk membeli, menjual atau memegang. Pinjaman Margin Kumpulan Westpac. Tersedia untuk pelanggan Tier 2 untuk berdagang melalui telefon sahaja. Pesanan Penyebaran Debit tidak mengharuskan anda membuat sebarang margin tambahan kerana pilihan panjang akan mengimbangi pilihan pendek. Anda harus mempertimbangkan PDS sebelum membuat sebarang keputusan untuk melabur. Jika selepas 27 Mac 2011, anda menukar akaun yang anda gunakan untuk penyelesaian sekuriti atau bayaran untuk perkhidmatan ke akaun tunai Westpac yang menjadi sebahagian daripada Kemudahan Tunai Westpac 4, kadar urusniaga saham yang digunakan untuk Akaun Standard akan dikenakan. Membeli pilihan meletakkan memberi anda hak untuk menjual saham dalam syarikat tertentu pada harga yang dipersetujui sebelum tarikh yang ditetapkan. Perdagangan Tier 1 membolehkan anda untuk berdagang Long Puts atau Panggilan dan Panggilan Dilindungi sebagai pesanan kaki tunggal. Untuk spread kredit kami akan mengimbangi margin premium kedudukan panjang dan pendek pada penempatan pesanan. Penyebaran nisbah boleh didagangkan melalui telefon sahaja.


Adakah saya perlu melengkapkan kuiz untuk setiap akaun Pilihan yang saya ada? Akaun Pilihan anda akan diaktifkan sebaik sahaja kami telah menerima dan memproses borang permohonan pilihan anda. Harga Any Leg yang dimasukkan pada pad Pesanan akan digunakan untuk mengira Harga Debit Bersih atau Harga Bersih Bersih untuk pesanan yang akan ditempatkan di pasaran. Sila ambil perhatian bahawa adalah tanggungjawab anda untuk memastikan stok atau wang tunai yang mencukupi tersedia untuk menampung sebarang panggilan margin. Contoh ini tidak termasuk kos seperti pembrokeran dan pembiayaan. Dalam contoh ini, tarikh tamat tempoh adalah Disember 2011. Opsyen indeks menawarkan pelabur faedah dan kelonggaran opsyen yang didagangkan atas saham individu, dengan kelebihan tambahan pendedahan kepada pelbagai saham.


Penutup margin tambahan adalah peratusan di atas jumlah margin ACH. Tersedia untuk pelanggan Tahap 1 untuk berdagang melalui telefon. Perintah Multi Leg mungkin untuk dua atau lebih pilihan atau gabungan Pilihan dan Ekuiti. Perhatikan bahawa anda boleh menjual pilihan sebelum hari tamat tempoh, dan mengambil balik sebarang premium masa yang tinggal dalam pilihan. Jadual di bawah merinci Strategi yang tersedia untuk diperdagangkan mengikut Jenis kaedah. Apabila anda melakukan Rollover, anda akan menerima margin yang mengimbangi pada masa anda membuat pesanan Rollover dan bukannya apabila pesanan pesanan. Bolehkah saya membuka akaun Opsyen yang dikaitkan dengan akaun dana persediaan Ekuiti saya? Oleh itu, anda harus mempertimbangkan kesesuaiannya, dengan mengambil kira objektif anda, keadaan kewangan dan keperluan dan jika perlu, dapatkan nasihat profesional yang sesuai. Cukup pilih kod ASX untuk pilihan yang anda ingin berdagang, dan tamat tempoh. Dengan memberi pengiktirafan ini, anda juga mengesahkan bahawa anda adalah penduduk Australia. Bagaimanakah saya membuka akaun pilihan? Hanya tersedia untuk pelanggan Tier 2 sahaja. Sekiranya tiada pasaran dipetik untuk siri ETO tertentu, anda boleh menghubungi kami pada 13 13 31 dan kami akan mengemukakan permintaan sebut harga kepada pembuat pasaran.


Dengan menulis pilihan panggilan ke atas saham yang anda pegang, anda boleh menerima pendapatan tambahan dalam bentuk premium. Adakah margin tambahan selain daripada margin ACH? Oleh kerana pesanan Multi Leg perdagangan secara keseluruhannya, harga yang digunakan adalah Harga Bersih untuk gabungan semua kaki. Penginapan dan mendapatkan semula saham dari ASX adalah mudah dan mudah dengan Westpac Online Investing. Opsyen Indeks adalah tunai yang diselesaikan, dan bukannya disampaikan. Siri yang tidak memenuhi kaedah tidak tersedia untuk pemilihan. Anda mungkin dikehendaki menutup kedudukan pendek sebelum menutup kedudukan lama. Apakah perbezaan antara pesanan tunggal dan Multi Leg? Dalam contoh ini, mereka membeli 1 kontrak opsyen. Pershing FSG dan mana-mana PDS dengan memuat turun dokumen dari laman web ini. Perintah Kaki, yang memastikan bahawa semua kaki perdagangan pada atau lebih baik daripada harga bersih yang dinyatakan.


Westpac Online Investing pada masa ini membolehkan anda untuk berdagang Exchange Traded Options, yang merupakan Opsyen atas saham atau Indeks tersenarai ASX yang mendasarinya. Oleh kerana setiap akaun Opsyen dianggap sebagai entiti undang-undang yang berasingan, diperlukan kuiz untuk setiap akaun yang anda ingin aktifkan untuk perdagangan Tier 2. Offset margin hanya akan digunakan apabila transaksi yang dekat telah diniagakan. Kaedah pilihan Pencari membolehkan anda mencari siri pilihan yang anda perlukan berdasarkan kaedah pilihan yang dipilih. Sila rujuk FSG untuk kadar broker penuh. Tersedia untuk pelanggan Tier 2. Jika anda sudah mempunyai akaun Tier 1 ETO, dan ingin menaik taraf ke Tahap 2, anda perlu melengkapkan borang Peningkatan Tahap ETO. Selepas itu, anda perlu memuat turun dan melengkapkan borang Permohonan Pilihan. Semalaman ACH akan menentukan margin margin terhadap jumlah portfolio Opsyen anda. Jika anda menggunakan akaun tunai Westpac yang menjadi sebahagian daripada Kemudahan Tunai Westpac 4, untuk penyelesaian sekuriti atau pembayaran untuk perkhidmatan, pada 27 Mac 2011, kadar perdagangan saham yang disenaraikan di bawah dikenakan. Rasio Pesanan Multi Pesanan kini boleh didapati melalui telefon. Perintah yang dimasukkan sebelum pasaran terbuka akan dikeluarkan ke pasaran pada waktu 10 pagi di Sydney.


Bagaimanakah saya dapat melakukan pertimbangan perdagangan apabila saiz kontrak tidak 100? Pesanan diterima dalam talian dari jam 8 pagi di Sydney setiap hari dagangan. Membeli pilihan panggilan memberikan anda hak untuk membeli saham dalam syarikat tertentu pada harga yang dipersetujui sebelum tarikh yang ditetapkan. Terdapat dua jenis pilihan, iaitu panggilan dan meletakkan pilihan. Volum adalah penunjuk penting untuk peniaga pilihan, kerana pasaran volum tinggi akan merebak lebih ketat dan mudah tunai yang lebih besar. Sila maklumkan bahawa anda mestilah menjadi penduduk Australia untuk memohon akaun dagangan saham antarabangsa. Adakah kedudukan margin jangka pendek dan pendek akan diimbangi? Sekiranya kaki pendek terdedah kerana Tutup Keluar, anda akan tertakluk kepada panggilan margin.


Bagaimana margin dikira untuk Close Outs and Rollovers? Bagaimanakah saya meminta sebut harga dari pembuat pasaran? Pesanan jual beli cepat boleh dimasukkan dengan mengklik pada menu Tindakan tarik bawah bersebelahan dengan siri pilihan. Anda boleh membeli pilihan meletakkan saham anda. Harga pelaksanaan dan premium pilihan indeks dinyatakan dalam mata. Sekiranya anda tidak mempunyai stok yang layak untuk menyerahkan cagaran untuk menampung panggilan margin kami akan mendebit secara automatik akaun bank anda yang dinamakan untuk wang tunai. Alat dalam talian yang tersedia dari halaman Ringkasan Akaun di bawah Portfolio saya terletak di bawah Akaun Saya di menu kiri. Opsyen Indeks adalah gaya Eropah dalam gaya latihan, yang bermaksud mereka hanya boleh dilaksanakan pada tamat tempoh. Kami akan menganggarkan Margin ACH pada masa penempatan pesanan.


Jika anda ingin meletakkan, meminda atau membatalkan pesanan Ratio Multi Leg, sila hubungi kami di 13 13 31, dan kami akan membuat pesanan anda di harga internet. Maklumat ini diberikan dengan niat baik dan telah diperolehi daripada sumber yang dipercayai tepat pada tarikh terbitannya. Prestasi masa lalu bukan merupakan penunjuk prestasi yang boleh dipercayai. Pilihan bukan hanya untuk profesional industri; mereka sangat serba boleh dan boleh memainkan peranan penting dalam pengurusan risiko dan penjanaan pendapatan untuk mana-mana portfolio. Anda dikehendaki melengkapkan soal selidik yang terkandung dalam permohonan itu. Tersedia untuk pelanggan Tahap 1 dan Tier 2. Jadi, sebelum anda membuat keputusan untuk melabur dalam pilihan, anda harus mempertimbangkan kedudukan kewangan, objektif pelaburan dan tahap pengalaman anda sendiri. Dalam contoh ini, jika kontrak dilaksanakan, penjual pilihan mesti menyerahkan 100 saham dalam Saham XYZ. Bagaimanakah saya akan mengetahui jika terdapat panggilan margin pada akaun saya? Tidak, sekuriti pihak ketiga tidak boleh digunakan sebagai cagaran untuk menampung perdagangan opsyen yang dibuat melalui akaun dana persaraan. Bolehkah saya menggunakan sekuriti pihak ketiga sebagai cagaran apabila berdagang ETO melalui akaun dana persediaan saya? Ini adalah apa yang kontrak opsyen selesai atau berkaitan. Maklumat yang terkandung dalam laman web ini tidak merupakan peruntukan nasihat atau membentuk atau menjadi sebahagian daripada apa-apa tawaran, permintaan atau pelawaan untuk melanggan atau membeli apa-apa sekuriti atau produk kewangan lain dan tidak boleh menjadi sebahagian daripadanya atau menjadi asas atau menjadi bergantung kepada apa-apa kontrak atau komitmen.


Sekiranya stok atau tunai tidak mencukupi sebagai penutup margin pada ACH, kami akan secara automatik membuat stok tambahan atau wang tunai bagi pihak anda. Bagaimanakah saya dapat melihat pertimbangan perdagangan Opsyen Indeks? Anda perlu memuat turun dan melengkapkan borang Permohonan Dagangan Traded Traded. Bagaimana margin dikira? Margin selebihnya akan termasuk margin premium sisa, margin risiko dan margin Westpac tambahan. Westpac dan Peserta tidak menerima tanggungjawab untuk, atau mengendors kandungan laman web luar itu. Tidak ada kewajiban untuk pergi melalui pembelian.


Sekiranya Penyataan Pendedahan Produk tersedia berhubung dengan produk kewangan tertentu, anda harus mendapatkan dan mempertimbangkan Penyataan Pendedahan Produk sebelum membuat sebarang keputusan mengenai sama ada untuk memperoleh produk kewangan. Bilakah wang tunai akan digunakan untuk menampung panggilan margin? Anda mesti mempunyai akaun Westpac Online Investing. Kenal pasti peluang dalam Buku Spread Pilihan. Menawarkan Latihan dan Sokongan Pilihan Terbaik dalam Industri. Ini adalah topik perbincangan utama dalam kemas kini pasaran mingguan saya. Perdagangan adalah permainan kebarangkalian, bukan berita atau pendapat. Semua peniaga profesional dilatih oleh seorang mentor. Mengajar Orang Cara Berdagang Untuk Hidup.


Sertai SOC untuk menguasai seni perdagangan pilihan. Analisis Carta dari Pedagang Profesional dengan pengalaman 37 tahun. Sekiranya semua analisis dan scanner harian bekerja untuk peniaga, anda tidak akan melihat laman web ini. Ketahui kaedah risiko untuk mengeluarkan anda daripada kehilangan dagangan dengan cepat, jadi anda tertumpu pada menguruskan dagangan yang menang. Selepas itu, perdagangan saya bukan sahaja menjadi secara konsisten menguntungkan, tetapi untuk pertama kalinya dalam hidup saya, ianya menyeronokkan. Belum bersedia untuk kursus latihan penuh kami? Kenapa pilih Jurulatih Pilihan Saham? Bersedia untuk belajar untuk berdagang opsyen untuk hidup? Ketahui mengapa ini adalah pelaburan pada masa depan anda. Sekiranya anda melatih satu persatu dengan saya, anda akan mempunyai peniaga dan peniaga profesional yang akan anda bekerjasama selama enam bulan akan datang!


Selamat datang ke komuniti Pelatih Saham Saham! Di Stock Option Coach kami percaya dalam mewujudkan gaya hidup yang berjaya bersama-sama dengan menjana keuntungan! Bosan cuba membuat pilihan jualan, Condor Besi dan Menikah Menempatkan kerja? Ini bukan kursus video streaming purata, seminari atau ruang sembang dalam talian anda. Apakah carta di bawah ini menggambarkan? Semua pelajar mempunyai akses kepada saya semasa waktu dagangan untuk bertanya apa-apa soalan, menghantar screenshot perdagangan, dan menerima maklum balas. Cuba berdagang arah di mana kami melangkah jauh di Pasar Bull dan membeli panggilan untuk memanfaatkan untuk memaksimumkan keuntungan. Surat Berita Pasaran Saham Pelatih Saham! Mentor dan menerima latihan profesional. Ketahui metodologi yang boleh diulang dan berkesan yang menghasilkan tetapan yang membuat kemungkinan kejayaan dapat disokong. Nor dengan membaca buku. Di samping itu, saya akan melatih anda, membimbing anda, dan tersedia untuk anda bertanya soalan melalui telefon atau e-mel selama enam bulan akan datang. Selepas anda mempelajari metodologi ini, anda tidak akan melihat carta dengan cara yang sama sekali lagi.


Latihan ini akan sesuai dengan keperibadian anda dan gaya perdagangan pilihan. Latihan merangkumi semua yang anda perlukan untuk perdagangan stok dan pilihan stok dengan jayanya dan menjana keuntungan yang konsisten dengan keyakinan. Anda mesti mengenal pasti jenis gaya dagangan yang sesuai dengan keperibadian anda, jadi latihan kami dibina di sekeliling anda. Selepas latihan, anda tidak akan melihat carta dengan cara yang sama sekali lagi! Anda boleh datang ke rumah saya di Santa Barbara, CA. Bosan dengan menghabiskan berjam-jam menganalisis carta di malam hari hanya untuk melihat yang bertentangan berlaku pada hari berikutnya? Anda akan dapat 10 saat atau kurang untuk memutuskan sama ada untuk membeli, menjual, atau tidak melakukan apa-apa dengan carta saham, indeks, atau carta hadapan yang anda lihat. Sebenarnya, ia adalah bertentangan kutub dari semua itu.


Anda akan menerima analisa carta teknikal dan ulasan untuk mendapatkan ANDA selaras dengan arah dan arah aliran pasaran semasa. Lihat halaman Pembaruan Pasaran saya untuk bukti sejarah. Latihan Dalam Talian melalui WebEx yang akan mengajar saya kaedah yang unik dan kuat dari keselesaan rumah anda sendiri. Pedagang Profesional dan saya berdagang setiap hari untuk hidup! Melatih di rumah saya di Santa Barbara, CA, atau kereta api dalam talian. Ia adalah pengalaman yang luar biasa untuk benar-benar berdagang tanpa kebimbangan atau ketakutan untuk kali pertama dalam hidup saya. Bagi peniaga di luar sana yang berminat untuk belajar untuk berdagang saham atau pilihan saham, datang dan berlatih dengan saya di rumah saya yang indah di Santa Barbara, CA. Ingin membincangkan pilihan perdagangan? Sokongan semacam ini tidak pernah didengar di industri ini tetapi pasti diperlukan. Belajar untuk membuat persediaan dengan keyakinan dan perdagangan tanpa kebimbangan, teragak-agak, atau kekecewaan. Siap Untuk Meningkatkan Akaun Dagangan Anda? Ajar mereka bagaimana untuk berdagang untuk hidup. Anda akan diajar oleh saya, peniaga profesional selama 37 tahun, bukan seorang pengajar yang diupah atau asisten. Bagi anda yang benar-benar ingin berjaya dalam perdagangan, datanglah pengalaman cara baru untuk berdagang dengan menggunakan kaedah yang mudah dan boleh diulang untuk menganalisis carta yang akan menghasilkan persediaan yang menguntungkan.


Jika anda berlatih dengan saya, anda akan mempunyai peniaga dan peniaga profesional selama enam bulan! Kandungan tiga tahun yang lalu diarkibkan dan boleh dicari mengikut kata kunci atau tahap pengalaman untuk memenuhi keperluan anda. Baca Euan Sinclair, Hull, Paul Willmott, apa sahaja yang menarik minat anda, tetapi baca. Rangkaian Kewangan Sebenar adalah rangkaian kandungan kewangan yang mengeluarkan 8 jam rundingan pasaran dan tips perdagangan secara langsung setiap hari pada waktu pasaran. Dalam pengalaman peribadi saya, memalsukan teori itu penting dan anda lebih baik membaca buku terlebih dahulu untuk ini. Apakah forum terbaik, blog, podcast, atau sumber dalam talian untuk belajar mengenai perdagangan pilihan? Mereka membantu calon mempersiapkan CFA, dan sebagainya; dan sebagainya mempunyai bahan yang baik pada konsep asas. Cara terbaik untuk mempelajari perdagangan opsyen adalah cara banyak pedagang pilihan profesional belajar. Anda boleh misalnya membuka akaun perdagangan kertas dengan beberapa broker pilihan. Jelas sekali, anda boleh melakukan penyelidikan yang berhati-hati sebelum melanggan. Majlis Industri Pilihan dan laman web CBOE cukup komprehensif untuk asas-asas.


Terdapat banyak sumber percuma yang meliputi asas-asas teori pilihan. Anda TIDAK akan menjadi baik hanya dengan menonton video YouTube.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.